Hastaneleri Genel Sekreterler Yönetecek

Türkiye'nin sağlık idaresinde yeni bir döneme geçiliyor. Sağlık Bakanlığınca belirlenen Kamu Hastane Birlikleri (KHB) Genel Sekreterlikleri bu aydan itibaren aktif olarak hayata geçiriliyor. Bakan Recep Akdağ tarafından yapılan atamalar ile 81 ile toplam 87 genel sekreterin atanacak. En başta 100 olan bu rakam yapılan son düzenlemeler ile 87'ye indirilirken, +6 genel sekreter İstanbul (2), Ankara (1) ve İzmir'de (1) görevlendirilecek.

KAMU HASTANE BİRLİKLERİ

663 sayılı Kanun Hükmünde Kararname, Kamu Hastane Birliklerinin (KHB) 1 yıl içerisinde kurulmasını öngörüyor. Buna göre 2 Kasım 2012 tarihine kadar bu yapının oluşturulması gerekmekte. Ancak bu tarih beklenmeden tedrici olarak bütün illerde Birlikler kurulacak. Ayrıca pilot uygulama yapılmayacak. KHB'lerdeki en üst yönetici Genel Sekreter. Genel Sekreter olabilmek için, en az 4 yıllık eğitim veren yüksek öğretim kurumlarından mezun olma ve kamu veya özel sektörde 8 yıl iş tecrübesine sahip olma şartı aranıyor. Ayrıca sektör tecrübeleri, geçmiş yönetim deneyimleri, başarılar vb. özelliklerin de dikkate alındığı belirtildi. Genel Sekreterlerin sözleşmeleri ise KHB'lerin kurulmasını müteakip yapılacak.

Başkanlar ve hastane yöneticileri Genel Sekretere bağlı, idari hizmetler ve mali hizmetler başkanları, hastane yöneticisi ve müdür olabilmek için en az dört yıllık eğitim veren yüksek öğretim kurumlarından mezun olma ve kamu veya özel sektörde en az 5 yıl iş tecrübesine sahip olma şartı aranacak. Tıbbi hizmetler başkanı olabilmek için tıp alanında doçent veya profesör unvanlı tabip, uzman tabip veya tıp alanında doktora yapmış tabip veyahut hukuk, kamu yönetimi, işletme ve sağlık yönetimi alanında lisans, yüksek lisans veya doktora eğitimi almış tabip olma şartı aranacağı bildirildi. Eğitim ve araştırma hastanelerinde başhekim olabilmek için eğitim görevlisi tabip veya tıp alanında doçent veya profesör unvanlı tabip olma şartı gerekiyor. Diğer hastanelerde başhekim olabilmek için uzman tabip veya tıp alanında doktora yapmış tabip veyahut hukuk, kamu yönetimi, işletme, sağlık yönetimi alanında lisans, yüksek lisans veya doktora eğitimi almış tabip olma şartı isteniyor. Yüz yatağın altındaki hastanelerde başhekim olabilmek için tabip olma şartı aranacak. Ağız ve diş sağlığı ile ilgili hastanelerde başhekimin diş hekimi olması; başhekim yardımcılarının ise tıp, diş hekimliği veya eczacılık öğrenimi almış olması veya lisansüstü eğitim yapmış olmaları kaydıyla sağlık bilimleri lisansiyeri olma şartı aranacak.

PERSONEL DURUMU

KHB'lerde genel sekreterler, başkanlar, uzmanlar, büro görevlileri; hastanelerde ise hastane yöneticileri, başhekim ve başhekim yardımcıları ile müdürler ve müdür yardımcıları sözleşmeli statüde çalışacak. Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Başkanı, genel sekreterle doğrudan; başkanlar, hastane yöneticileri, başhekim ve müdürlerle genel sekreterin teklifi üzerine sözleşme yapacaktır. Başhekim yardımcılarıyla başhekimin, müdür yardımcılarıyla ilgili müdürün teklifi üzerine hastane yöneticisi tarafından sözleşme yapılacağı bildirildi. Şu an hastanelerde hizmet veren diğer personel ise mevcut statüsünde çalışmaya devam edecek. Mevcut kadrolu çalışanların sözleşmeye geçirilmesi gibi bir durumun söz konusu olmadığı bildirildi. Ancak mevcut personelin, belirtilen pozisyonlara kurumlarından aylıksız izinli sayılmak suretiyle sözleşmeli statüde görevlendirilebilecekleri, sözleşmesi sona erenlerin ise eski kadrosuna dönebilecekleri bildirildi. Sözleşmeli personel ayrı bir ücretlendirme modeline tabi tutulacak. Bunlara sözleşme ücretlerine ilaveten performansa dayalı ek ödeme verileceği, ek ödemeye ilişkin Yönetmelik taslağının ise Maliye Bakanlığı ve Sayıştay görüşlerinin alınmasını müteakiben yayımlanacağı bildirildi. Mevcut kadrosunu bırakıp KHB'lerde sözleşmeli statüye geçen çalışanlar aylıksız izinli sayılacaklardır. Sözleşmeleri sona erdiğinde 1 ay içerisinde müracaatları halinde eski kadrolarına atamaları yapılacaktır.

Sözleşmeli statüdeki personelle yapılacak sözleşmelerde, kurumsal hedefler ve performans değerlendirme kriterleri çerçevesinde bireysel performans kriterleri ve hedefleri yer alacak. Sözleşme süresi 2 yıldan 4 yıla kadar olabilecek. Sözleşme ekindeki performans hedeflerinin gerçekleşmemesi durumunda, sözleşmeler süresinden önce de sona erdirilebilecek. Sözleşmelerde performans hedefleri ile başarısızlığa bağlı sözleşme fesih halleri ve süresinden önce yapılacak fesihlere yönelik diğer durumlar belirtilecek. KHB'ler kurulduktan sonra mevcut asistanların durumunda bir değişiklik öngörülmüyor.

BÜTÇEYİ GENEL SEKRETER YÖNETECEK

KHB'nin bütçesi Genel Sekreter tarafından yönetilecek. Ek ödemelerde Birlik tahakkukunun da etkili olabileceği bir sisteme geçileceği kaydedildi. Yeni yapıda profesyonel bir yönetim anlayışı ile hastanelerin hizmet kalitesinin artırılması hedefleniyor. KHB'ler ile kaynakların daha etkin ve verimli kullanılabileceği, hastanelerin ve KHB'lerin performansı izlenecek, performans kriterlerinden biri de hizmet kalitesi olacak. Sağlık Bakanlığı 81 ilin sağlık müdürleri ve halk sağlık müdürleri ile Ankara'da 3 günlük bir toplantı düzenledi. Ekim ayının başındaki toplantıda yeni teşkilat yasası sonrası meydana gelen aksaklıklar ve işleyiş konuşuldu. Kamu hastane birliği kurumuna bağlı genel sekreterliklere ise ekim ayı içerisinde atama yapılmaya başlanacak. Genel sekreter olarak atanacakların isimlerin büyük bölümü belli oldu. 81 ilin genel sekreteri Sağlık Bakanlığı tarafından geçtiğimiz hafta 1 hafta süreyle eğitime alındı. İstanbul Green Park Otel'deki seri toplantılarda genel sekreterler yeni sistem ve görevlerine dair eğitim aldılar. 663 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile teşkilat yapısı değişen Sağlık Kuruluşlarının birinci basamak sağlık hizmetlerinin devri tamamlandı. Ancak İl Sağlık Müdürlükleri ve Halk Sağlığı Müdürlüklerinde yönetici atamalarına herhangi bir zaman kısıtlaması getirilmezken, Kamu Hastaneler Birlikleri İşletme Usul Ve Esaslarına Dair Yönetmeliğin taslak metinlerine göre sözleşmeli yöneticiler için 15 gün içinde kurum başkanlığına sunulur zorunluluğu getiriliyor. Dolayısıyla; Bakanlık, Genel Sekreter atamasını müteakiben hızlı bir geçiş ile Kamu Hastane Birliklerine geçmeyi planlıyor. Sağlık Bakanlığı tarafından uygulanan sağlıkta dönüşüm projesi kapsamında 81 ilde oluşturulan Kamu Hastaneler Birliği Genel Sekreterliği, bakanlığa bağlı hastanelerin tek çatı altında yönetilmesini sağlayacak. Birleşmeyle birlikte sınırlı sayıdaki sağlık personelinin tek elden yönetilmesi, kaynakların verimli kullanılması ve sağlık giderlerinin azaltılması amaçlanıyor. Sağlık Bakanlığı tarafından Kamu Hastaneler Birliğinin taşradaki yansıması Kamu Hastaneler Birliği Genel Sekreterliği. KBH'lerde denetim yapılan hastaneler içinde üniversite hastanelerinin de yer alıp almayacağı henüz bilinmezken özel sektör de dahil tüm hastaneleri etkileyecek bir süreç başlamış olacak.

Yeni dönemde denetim mekanizmasını Genel Sekreterlik belirleyecek. Hastanelere yapılacak ihale, puantaj verme, yatırım işleri vs. gibi önemli konularda tek söz sahibi Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği olacak. Kamu hastanelerindeki bekleme süresi, hasta yoğunluğu, randevu sistemi, bir de hastaya gösterilen ilgi gibi birçok kriterin hizmet başarısını etkilediği, buna göre kalite hizmet puanları verildiği bildirildi. Genel Sekreterin görevleri bununla sınırlı değil; hastanelerin ihaleleri, sağlık hizmetleri yönetimi gibi işin maddi boyutu çok çok büyük. Bu nedenle, Genel Sekreterliğin alt müdürlüklerine sözleşmeli statüsünde işin uzmanlarının getirilmesi planlanıyor. Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliğinin altında ihdas edilecek üç müdürlükte -sözleşmeli statüsünde- çalışacakların uzman kişiler olması gerekiyor. Bu arada, 'uzman statüsü' için bazı kişilerin siyasi lobi faaliyetine giriştiği ancak bundan rahatsızlık duyulduğu belirtildi.

Kanun Hükmünde kararnameye göre, genel sekreterler; lisans mezunu, tıp, işletme ve hukuk mezunları arasından atanabilecek.